.

.

torsdag 2 februari 2012

Chihuahuor, vinter, snö och hundskor

hundskor
Skor jag beställt till chihuahuorna.

Igårkväll gick vi vår vanliga runda med tant J. Då hade det hunnit bli mörkt och kylan var bitande. Vi hann inte långt förrän Gosan fick kramp i sitt ena bakben så jag fick ta upp henne och torka av och värma tassen. Jag var inte riktigt säker på vad som hänt, tänkte hon kanske hade trampat på en glasbit. Jag satte ner henne igen och hon pinnade på som vanligt. Vi gick några hundra meter till och sedan var det dags igen. Då bar J henne hela vägen hem. Strax innan vi var hemma hände samma sak med Mayas framben så då tog jag upp henne och bar henne sista biten hem. Väl hemma var de precis som vanligt, inga konstigheter med tassarna.

Jag fick lite tips från Mayas uppfödare Marie, bland annat att klippa bort eventuell päls under tassarna och endast gå kortare promenader när det är så kallt. Även att använda tassalva – vilket jag redan gör sedan några veckor tillbaka eftersom det kan vara salt ute på trottoarer och vägar nu.

Jag har också beställt skor till Maya. Det trodde jag aldrig att jag skulle göra – jag har alltid tyckt att kläder och sådana attiraljer inte hör hemma på hundar. Men vad gör man när man har en liten frusen chihuahua med ben tunna som “kyllingaben” (min sons kommentar!). Jag har inget större hopp om dem men eftersom de inte kostade så mycket så tänker jag prova. Jag tror att det är rätt svårt för små chihuahuor att gå i skor. Det har även Marie bekräftat - en av hennes chihuahuor som provade skor såg ut som Bambi på hal is - inte alls bra. Hon filmade det och la på YouTube. Har även tankar på att klippa i sönder ett par fingervantar eller skinnhandskar och använda som benvärmare. Vi får se. Tills skorna kommit hem blir det bara korta promenader för vavvorna men såklart massor med besök i trädgården där de själv kan välja hur länge de vill vara utomhus.

6 kommentarer:

  1. Hehe, kul att du också känner Marie :) Jag tog över en utav hennes hannar (Elliot) för 1½ år sedan.
    Jag har tidigare tyckt att det varit löjligt att använda kläder/skor på småhundar. Men när man verkligen sett hur de krampar och lider av kylan så tycker jag att skor bör användas! Har aldrig dock hittat några som passar mina... :/

    SvaraRadera
  2. Aaaa, vad kul:-)
    Ja, det ska bli spännande att prova de skor/tossor jag beställt till Maya. Väldigt tråkigt med det här krampandet.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Vill bara tala om att min hund (Chinese crested och supernaken) såg ut som hunden på filmen första gången han provade skor men nu springer han och busar precis som vanligt även då han har skor (eller vid extremt mycket snö/kyla: fodrade galonvantar för småbarn - funkar kanonbra, spänns fast med kardborre nedtill, som viras runt nära tassen). Han vägrar gå ut om det är snö utan skor så han hade liksom inget annat val än att lära sig att det är helt ok med skor.

    Mitt råd till er med hundar som ska vänjas vid skor är: Vänj lite först inne, korta stunder under några dagar och gå sedan en vanlig promenad... lite lockande och gott godis kan behövas första gången men sen fungerar det kanonbra (i alla fall för mig och min hund).

    Hoppas det gick bra för dig och din gulliga lilla vavva :-)

    /Mvh Marie (inte samma som nämns ovan dock, he, he)

    SvaraRadera
  4. Hej Marie! Tack så mycket för dina tips och råd! Jag fick hem små söta rosa skor till Maya men har inte fått tid att prova dem och nu, ja är det lite för varmt:-) Återkommer med utlåtande till vintern!

    SvaraRadera
  5. Behöver också beställa skot till min frusna lille kille, så ja undrar vart man klan beställa såna? Vore extremt tacksam för svar . (Svara gärna på bloggen: BlackieSixx.blogg.se)

    SvaraRadera
  6. Hej Cissy! Jag kommer inte ihåg var jag köpte dem mer än att det var en djurbutik på Internet. Sök på Google efter "hundskor" så får du upp flera butiker som säljer sådana. Lycka till!

    SvaraRadera