.

.

lördag 22 oktober 2011

Att lära en valp bli rumsren

Tydliga tecken på “nödighet”

Det tog ett tag för mig att inse att en liten valp behöver gå ganska ofta, ca en gång i timmen, på “toaletten”. Och att det faktiskt syns på dem när det är dags. Så egentligen är det ganska enkelt att få en hund att bli rumsren! Valpen verkar närmast lite orolig och stirrig när den behöver kissa och snurrar gärna runt när den behöver bajsa. Att sniffa runt tillhör också. Så fort valpen visar dessa tecknen är det bara till att gå ut med den till ett lämpligt ställe för den att göra sina behov på, gärna samma ställe varje gång. Jag läste i min chihuahua-bok att valpen föredrar ställen nära hög vegetation. Tänk på att det inte går att vänta – en valp kan inte hålla sig särskilt länge.

När behöver valpen kissa/bajsa?

- Direkt när den har vaknat
- När den har lekt
- När den har druckit mycket
- När den har ätit

En hund kissar eller bajsar normalt inte där den sover. Detta kan man dra nytta av när man ska få valpen rumsren. Vissa har valpen i en liten hage, t ex gjord av fyra kompostgaller. I valphagen ska det finnas sovplats, vatten och matskål. Det gäller då att ha regelbunden koll och ta ut valpen och rasta den så den inte tvingas göra ifrån sig vid sin sovplats.

Kissfri zon

Eftersom jag aldrig (!) lämnat Maya ensam så har jag kunnat ha koll på henne hela tiden, eller nja nästan, för hon lyckades ändå att kissa och bajsa inomhus i obevakade ögonblick. Hon valde gärna samma ställen också. Jag tvättade rent men det upprepades ändå. Till slut placerade jag ut ett av hennes små hus (ja, hon har tre stycken…!) på varje inomhus-rastställe. Dessutom har jag bättre koll på hennes “nödighetssymptom”. Och, voilá! Nu är hon rumsren!

Eller nja, nästan rumsren… Härom morgonen när hon väckte mig så bad jag henne att låta mig fortsätta sova för jag var så så trött. Och det gjorde hon – och – satte sig att kissa på sovrumsmattan! Jo, jag hade ju kunnat sova vidare så det var ju egentligen ganska snällt av henne (och korkat av mig…!). Vilken intelligent chihuahua jag har!!!

“Stoppa snudan i kisset”

Förr trodde man att det bästa sättet att få en valp rumsren var att stoppa dess nos i deras eget kiss. Det är inte särskilt smart! Valpen lär sig istället att husse eller matte ibland, helt utan anledning, får en knäpp och attackerar. Valpen lär sig därmed att inte lita på husse/matte. Om du tycker att hunden ser skamsen ut så läser du av den fel – det är som den är rädd för dig. Om du får syn på hunden när den tänker kissa inomhus så säg “Nej!” och bär ut den istället. Belöna därefter den för gott uppförande.

Kattlåda / hundlåda

Man kan också lära små hundar som chihuahua att “kissa på lådan” som katter. Givetvis måste hunden ändå rastas regelbundet utomhus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar